Vad ska jag tro på, tro på, tro på här?

Jag läste en ganska intressant kolumn idag i metro om klimatet och jag blev så glad när jag läste Cissi Wallins tankar om för förändringarna. Jag är alltså inte den enda som välkomnar ett varmare klimat om ett par år..
Jo, jag vet att det lika gärna kan bli tvärtom och bli jättekallt (jättekallare) året och det hela beror på golfströmmen.. Men sen så kan jag lite låta bli att låta tankarna vandra tillbaka till en fest för inte så länge sen där jag råkade i samtal med en kille om bland annat just detta. Jag pointerade då hur viktigt det var för den enskillde att värna om naturen.. Inte duscha för länge, stänga av strömmen på det man inte använder, inte använda för mkt papper osv.. Till min stora förvåning så pratade den här killen emot mig och sa att han inte trodde på det där och frågade om jag hade bevis på att det verkligen var så stora klimatförändringar. "eeh, jaa! Det ser du ju själv, hur årstiderna såg ut för 50 år sedan och hur det ser ut nu".. Då sa han att jo, det hade blivit förändringar men var hade jag bevisen? Jag sa att det var vetenskapligt bevisat och att det inte fanns lite bevis utan det var en sanning liksom.. Jag ser det som självklart.. Och det var då han sa det som rubbade hela min uppfattning om allt och som störde mig mer än något annat stört mig:

- Så jaha, du tänker lita blint på vad en vetenskapsman säger? Du har inga egna bevis men du säger att det är så det är för att det är så någon annan har sagt. Vad är det för skillnad på dig och någon annan troende som tror helhjärtat på vad som står i bibeln och är rädd för att grodor ska falla från himeln.. Bara för att det står där? 

Usch, detta var jobbigt att höra.. Det slog mig att vetenskapsmannen är vår nya Gud och tidningarna är vår bibel. Hur kunde jag kontra detta? Även om jag fortsatte att säga att det var klart att man ska tro på det och försöka göra något åt det, inte bara för vår skull utan för framtiden och nästa generationer.. Så jag kände mig rejält besegrad.

Jag vet inte vad jag har för slutsats på detta.. Jag värnar mycket om miljön! Men jag hade inte haft något emot att ha det lite varmare... Fast då är nog det bästa alternativet för mig att helt enkelt flytta söderut och därmed garanteras värme och slippa att känna mig skyldig för att jag önskar att isarna i Sydpolen och Nordpolen ska smälta och skapa översvämningar.. Jag vill inte ha hela det ansvaret på mina axlar, även om det känns som det är så nu. Jag vill duscha länge och ta varma bad! Bland annat!

/Erika

Kommentarer
Postat av: elin

jag är din bäste kommenterare. bara så du vet så hamnar mitt projektarbete om just detta - och GE DIG INTE IN PÅ DET! jag sväääääär, jag vill bara hålla för öronen och skrika så fort jag hör ordet "växthuseffekt".
iaf, ville bara säga att att man tror på vetenskap är lite annorlunda än att tro på bibeln, vetenskapen har forskat i evigheter. dock är jag en av dem som inte vill tro på människans påverkan på klimatet fullt ut. visst, det finns underlag, men det är inte fastställt och man går ut med mycket fakta som sägs vara "revolutionerande och VIKTIGT", men som sedan slopats eftersom inget drastiskt hänt alls!
jag tror vi ska värna om miljön, men sluta vara fanatiska. och jag vet inte alls varför jag skrev detta, men kände att det är något som legat och tryckt sedan länge :D tönt!

2008-01-14 @ 19:01:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback